Friday, July 27, 2018

KAEDAH PEMBELAJARAN


PERSEDIAAN MENGAJAR BAGI SESEORANG GURU
  1. Perancangan yang terdiri daripada langkah-langkah pengajaran yang akan dilaksanakan oleh guru di dalam bilik darjah.
  2. Terdiri daripada butiran am, tajuk pelajaran, objektif, kemahiran serta bahan bantu mengajar.
  3. Pengetahuan sedia ada pelajar perlu dipertimbangkan oleh guru dengan menerapkan ilmu yang di ajar serta nilai-nilai murni yang berkaitan.
  4. Pengetahuan sedia ada ini dapat dikembangkan serta ditingkatkan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman pelajar dengan ilmu-ilmu yang baharu yang mana sebagai seorang pelajar mereka dapat mengamalkannya dalam kehidupan seharian mereka.

KEPENTINGAN
  1. Membolehkan guru menentukan objektif pengajaran yang sesuai sebelum sesi pengajaran dan pembelajaran.
  2. Guru dapat menentukan pendekatan,strategi,kaedah yang ingin digunakan dan teknik pengajaran yang bersesuai dengan tahap pemikiran para pelajar.
  3. Dapat membantu guru dalam memilih bahan dan sumber yang sesuai.
  4. Dapat memastikan semua isi pelajaran yang telah dipilih dismapaikan kepada pelajar.
  5. Membantu guru memikirkan dengan terang matlamat atau objektif, pemilihan isi penting dan susunan cara mengajar.
  6. Memastikan guru tidak menyeleweng ketika sesi pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlaku.
  7. Adanya persediaan mengajar.

PENGAJARAN MIKRO
   Suatu pengajaran pendidikan yang mengandungi sekurang-kurangnya satu kemahiran yang dilaksanakan oleh pelajar di dalam kelas semasa berada di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Intitusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS). Pengajaran ini berlangsung selama 15-30 minit yang mana di pantau oleh pensyarah bagi subjek pendidikan yang di ambil di IPTA atau IPTS.

TUJUAN 
  1. Memberikan pegalaman mengajar kepada pelajar dan latihan pengetahuan asas mengajar.
  2. Pelajar dapat mengembangkan potensi mengajar sebelum mengajar di kelas yang sebenar.
  3. Memberikan persediaan kepada pelajar untuk mendapatkan pelbagai ragam anak murid yang perlu di hadapi olehnya semasa mengajar di alam yang sebenar.

No comments:

Post a Comment