RANCANGAN HARIAN
Sukatan pelajaran Ibadat, Darjah dua
Nama guru: Syarifuddin bin rahim
Kelas: 3 hambali
Tarikh: 29-7-2018
Masa: 3:00pm-3:30pm
Bilangan murid: 30 murid
Tajuk harian: Amalan berwuduk
Kemahian: Membaca, berfikir dan
menakul
Faedah: Berdialog, syarahan dan
tunjuk ajar
Pengetahuan sedia ada:
1.
Pelajar
pernah melihat orang menganbil wuduk
2.
Pelajar
pernah mengambil wuduk
3.
Pelajar
hanya tahu cara berwuduk
Hasil pelajaran:
1.
Pelajar
dapat mengetahui tujuan berwuduk
2.
Pelajar
dapat mengambil wuduk dengan sempurna
3.
Pelajar
dapat menyebut niat berwuduk
Kemahiran berfikir:
1.
Membaca
beramai-ramai
2.
Pelajar
menulis kenbali apa yang diajar
3.
Melakukan
soal jawab
Penerapan nilai: Khusyuk, taat dan
berdisiplin
Bahan bantu mengajar: Buku tulis, computer
dan pemancar cahaya
Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
|
Ulasan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Bacaan doa sebelum belajar
|
·
Guru meminta
murid-murid membaca doa.
·
Guru meminta
wakil pelajar membaca doa dan yang lain mengikutinya
|
Khusyuk
Taat
Berdisiplin
|
Set induksi
(5 minit)
|
·
Guru
menyiarkan tayangan video.
·
Soalan set
induksi:
Apa yang kamu lihat di dalam video tadi.
|
·
Guru menayangkan
tayangan video kepada murid
·
Guru menyoal
pelajar dan berharap pelajar menjawab
·
Guru
mengaitkan video dengan pembelajaran
|
Faedah yang dilakukan:
·
Soal jawab
·
Kemahiran
berfikir
Bahan yang digunakan:
·
Pemancar
cahaya
·
Kumputer
·
Video
Nilai:
·
Khusyuk,
·
Taat
·
Berdisiplin
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Sebelum berwuduk:
·
Pakaian
bersih
·
Dalam keadaan
selesa
|
·
Guru menjelaskan
sebelum wuduk
·
Murid memahami
Apa yang di jelaskan
|
Teknik:
·
Syarahan
·
membaca
Bahan:
·
kumputer
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
·
berusaha
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Mengenalkan pengenalan berwuduk
|
·
Guru
menjelaskan niat wuduk
·
Murid
menyebut semula niat wuduk
·
Murid menulis
semula ayat niat tersebut
|
Teknik:
·
Syarahan
·
membaca
Bahan:
·
kumputer
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Sesi soal jawab:
·
niat wuduk
·
cara berwuduk
|
·
guru meminta
beberapa murid untuk menyebutkan niat wuduk
·
guru meminta
wakil murid lelaki dan wakil murid perempuan menunjukkan cara berwuduk
|
Teknik:
·
menakul
·
membaca
Bahan:
·
kumputer
·
pemancar
cahaya
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Penutup
(4minit)
|
Kesimpulan pelajaran:
·
menjaga
kebersihan sebelum berwuduk
·
murid dapat
menyebut niat berwuduk
·
murid dapat
menyempurnakan wuduk
|
·
guru memberi
kesimpuan pelajaran pada hari ini
·
guru meminta
beberapa pelajar menyebutkan kembali tentang wuduk
·
guru
memberikan tugasan pelajaran pada hari ini
|
Bahan:
·
kumputer
·
pemancar
cahaya
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Catatan ringkasan: saya berasa
bersyukur pada hari ini kerana dapat mengajar murid-murid serta memberkan ilmu pengetahuan
yang jelas pada murid-murid.murid juga memberikan perhatian sepenuhnya dan
memberikan kerjasama yang baik.
RANCANGAN HARIAN
Sukatan pelajaran Ibadat, Darjah dua
Nama guru: Syarifuddin bin rahim
Kelas: 3 hambali
Tarikh: 31-7-2018
Masa: 3:00pm-3:30pm
Bilangan murid: 29 murid
Tajuk harian: Wuduk membentuk
peribadi muslim
Kemahian: Membaca, berfikir dan
menakul
Faedah: Berdialog, syarahan dan
tunjuk ajar
Pengetahuan sedia ada:
1.
Pelajar
pernah melihat orang mengambil wuduk
2.
Pelajar
pernah mengambil wuduk
3.
Pelajar
hanya tahu cara berwuduk
Hasil pelajaran:
1.
Pelajar
dapat mendisiplinkan diri
2.
Pelajar
dapat mengambil wuduk dengan sempurna
3.
Pelajar
mengetahui doa berwuduk
Kemahiran berfikir:
1.
Membaca
beramai-ramai
2.
Pelajar
menulis kenbali apa yang diajar
3.
Melakukan
soal jawab
Penerapan nilai: taat, khusyuk dan
berdisiplin
Bahan bantu mengajar: Buku tulis,
kad perkataan dan lembaran kerja
Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
|
Ulasan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
·
Bacaan doa
sebelum belajar
·
Kelas dalam
keadaan bersih
|
·
Guru menyuruh
pelajar mengutip sampah di bahagian masing-masing
·
Guru meminta
wakil pelajar membaca doa dan yang lain mengikutinya
|
Khusyuk
Taat
Berdisiplin
|
Set induksi
(5 minit)
|
·
Guru melakukan
satu pergerakan
·
Soalan set
induksi:
Apa yang kamu lihat yang telah dilakukan oleh guru
|
·
Guru membuat
satu gerakan kepada murid
·
Guru menyoal
pelajar dan berharap pelajar menjawab
·
Guru
mengaitkan kelakuan dengan pembelajaran
|
Faedah yang dilakukan:
·
Soal jawab
·
Kemahiran
berfikir
Nilai:
·
Khusyuk,
·
Taat
·
Berdisiplin
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Sebelum berwuduk:
·
Pakaian
bersih
·
Dalam keadaan
selesa
|
·
Guru
menjelaskan sebelum berwuduk
·
Murid
memahami
Apa yang di jelaskan
|
Teknik:
·
Syarahan
·
membaca
Bahan:
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
·
taat
|
Langkah 2
(7 minit)
|
·
Menerangkan wuduk
menbentuk peribadi muslim
·
Guru
menerangkan doa ketika berwuduk
|
·
Guru
menjelaskan mengapa wuduk boleh membentuk peribadi muslim
·
Guru
menjelaskan doa-doa ketika berwuduk
·
Murid
menyebut semula apa yang dipelajari
·
Murid menulis
semula apa yang dipelajari
|
Teknik:
·
Syarahan
·
membaca
Bahan:
·
kad perkataan
·
lebaran kerja
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Sesi soal jawab:
·
membentuk
keperibadian muslim
·
niat wuduk
|
·
guru meminta
beberapa murid untuk menyebutkan niat wuduk dan cara berwuduk
·
guru meminta
murid padankan padanan yang sesuai
|
Teknik:
·
menakul
·
membaca
Bahan:
·
kad manila
·
lebaran kerja
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Penutup
(4minit)
|
Kesimpulan pelajaran:
·
menjaga
kebersihan sebelum berwuduk
·
murid dapat
menyebut doa berwuduk
·
murid dapat mengetahui
keperibadian berwuduk
|
·
guru memberi
kesimpulan pelajaran pada hari ini
·
guru meminta
beberapa pelajar menyebutkan kembali tentang wuduk
·
guru
memberikan tugasan pelajaran pada hari ini
|
Bahan:
·
kad manila
·
lambaran
kerja
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Catatan ringkasan: saya berasa
bersyukur pada hari ini kerana dapat mengajar murid serta memberkan ilmu
pengetahuan yang jelas pada murid walaupun kehadiran tidak mencukupi. murid
juga memberikan perhatian sepenuhnya dan memberikan kerjasama yang sangat baik.
RANCANGAN HARIAN
Sukatan pelajaran Ibadat, Darjah dua
Nama guru: Syarifuddin bin rahim
Kelas: 3 hambali
Tarikh: 1-8-2018
Masa: 3:00pm-3:30pm
Bilangan murid: 30 murid
Tajuk harian: Tayamum
Kemahian: Membaca, berfikir dan
menakul
Faedah: Berdialog, syarahan dan
tunjuk ajar
Pengetahuan sedia ada:
1.
Pelajar
tidak pernah tahu tentang tayamum
Hasil pelajaran:
1.
Pelajar
dapat mengetauhi cara bertayamum
2.
Pelajar
dapat membaca niat tayamum
3.
Pelajar
dapat membezakan wuduk dan tayamum
Kemahiran berfikir:
1.
Membaca
beramai-ramai
2.
Pelajar
menulis kenbali apa yang diajar
3.
Melakukan
soal jawab
Penerapan nilai: taat, khusyuk dan
berdisiplin
Bahan bantu mengajar: Buku tulis,
kad perkataan dan lembaran kerja
Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
|
Ulasan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
·
Bacaan doa
sebelum belajar
|
·
Guru meminta
wakil pelajar membaca doa dan yang lain mengikutinya
|
Khusyuk
Taat
Berdisiplin
|
Set induksi
(5 minit)
|
·
Guru melakukan
satu pergerakan
·
Soalan set
induksi:
Apa yang kamu lihat yang telah dilakukan oleh guru
|
·
Guru membuat
satu gerakan kepada murid
·
Guru menyoal
pelajar dan berharap pelajar menjawab
·
Guru
mengaitkan pergerakan dengan pembelajaran
|
Faedah yang dilakukan:
·
Soal jawab
·
Kemahiran
berfikir
Bahan:
·
Angota badan
Nilai:
·
Khusyuk,
·
Taat
·
Berdisiplin
|
Langkah 1
(5 minit)
|
·
Erti tayamum
·
Hukum tayamum
·
Rukun tayamum
|
·
Guru
menjelaskan sebelum bertayamum
·
Murid
memahami
Apa yang di jelaskan
|
Teknik:
·
Syarahan
·
membaca
Bahan:
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
·
taat
|
Langkah 2
(7 minit)
|
·
cara
bertayamum
·
niat tayamum
·
syarat
tayamum
|
·
Guru menerangkan
niat serta cara bertayamum
·
Murib
mengetahui niat serta cara bertayamum
·
Guru
menerangkan syarat bertayamum
·
Pelajar
mengetahui syarat bertayamum
|
Teknik:
·
Syarahan
·
menakul
Bahan:
·
debuan tanah
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Sesi soal jawab:
·
kefahaman
pelajar
cara
bertayamum
|
·
guru meminta
beberapa murid untuk menyebutkan niat tayamum
·
guru meminta murid
melakukan cara bertayamum
|
Teknik:
·
menakul
·
berfikir
Bahan:
·
debuan tanah
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Penutup
(4minit)
|
Kesimpulan pelajaran:
·
pelajar dapat
mengenal apa itu tayamum
·
pelajar dapat
mengetahui cara bertayamum dengan debuan tanah
|
·
guru memberi
kesimpulan pelajaran pada hari ini
·
guru meminta
beberapa pelajar menyebutkan kembali syarat bertayamum
·
guru
memberikan tugasan pelajaran pada hari ini
|
Bahan:
·
debuan tanah
·
buku murid
Penilaian:
·
bersungguh
berusaha
|
Catatan ringkasan: Alhamdulillah
pada hari ini pelajar dapat mempelajari sedikit sebanyak ilmu tayamum yang di
mana pembelajaran atau ilmu ini kurang tahu dikalangan anak-anak pada masa
kini. Saya berasa bangga dapat mensyurahkan walau hanya sedikit ilmu.
No comments:
Post a Comment